Avtalet, missionen.

Förra året avlade jag nyårslöften i mars… I år har jag tagit det från första januari. Har bara glömt att berätta.

Det här året har jag en mission.
Jag ska inte äta en enda sötsak på heeela året.

Ni vet, som sådana där godislöften man hade när man var liten. Bara det att det är väldigt fel av mig att generalisera och sätta ett ”man” över detta fenomen, ty inte ens jag själv hade något sådant för mig.
Mina vänner höll löften om att inte äta godis på si och så många månader och i slutändan genererade det pengar. En femhundring här, en tusing där.
Men inte jag. Jag har aldrig lovat något sådant under mina glansdagar.
Varför skulle jag? Att få äta tårta, godis, glass och bakelser och njuta ut i fingerspetsarna är så mycket mer värt än att få pengar…

Nu ställer ni er säkert mycket frågande till detta hittepå från min sida. Fullt förståeligt.
Anledningen är så enkel att jag vill utmana mig själv, se om jag kan klara ett helt år utan godsaker. Jag är nämligen en mycket flitig godisråtta. Käkar godis och choklad och kakor och bullar och bakverk och allt annat sött och gottigt konstant. Men NU mina damer och herrar har jag motstått sockrets frestelser i över tjugotre dagar. Det är mer än tre veckor och snart hela januarimånad. Det har gått förvånansvärt lätt hittills…börjar bli rädd för att något drastiskt ska ske.

Well, utvärdering av förra årets löften…jag rökte sannerligen mer [check], jag gick ner två kilo [check] och ännu fler därtill, egentligen utan att ens mena det, men sorgen tärde på mig och fick mig i obalans, nu är jag lika välviktig som vid den tiden jag skrev löftet förra året. Jag tror att jag uppskattade fler småsaker [halvcheck, inte riktigt säker ju!], reste till Regnland med Ida [check], reste till Torkild och Bergen [check]. Det näst sista löftet skrev jag lite kryptiskt och jag tycker mig minnas vad jag menade och i så fall check. Kände jag mig snygg? Ömsom ja, ömsom nej. Som vanligt. [uncheck].

Om julietjuliet

Du är glad!
Det här inlägget postades i La Vie. Bokmärk permalänken.

Kommentera

