Fördomsprofil; Litteratur.

Nämn en vacker boktitel.
Vad jag älskade”/”What I loved” av Siri Hustvedt. Fast det beror nog egentligen inte så mycket på titeln utan på hur otroligt vacker den boken är.

Hur många böcker ligger på ditt nattygsbord?
Jag har som princip att läsa en bok i taget. Däremot ligger det många på hög i väntan på att bli lästa. Just nu är det väl en tre, fyra på vänt.

Hur länge kan du ligga och vara kissnödig och läsa?
Lätt flera timmar, jag hinner glömma att jag är kissnödig.

Läser du böcker på andra språk än svenska?
Ohja, franska och engelska.

Nämn en bok som blivit bra på film.
Fight Club

Vilken bok har du läst flest gånger?
Måste vara ”Harry Potter & Fången från Azkaban” eller ”Harry Potter & den Flammande Bägaren”, den förstnämnda är den allra första Potter-boken jag läste, då var jag sisådär tio bast. Den andra var den första jag ägde och jag läste om och om och om och om dessa böcker.

Vad läser du just nu?
Har precis läst ut ”Berättelsen om Pi” av Yann Martell, och hör och häpna, har även brutit mot min princip att läsa en bok i taget, läste/läser även Grimm-sagor vid sidan av genom iBooks. De är avskyvärda by the way. Men just nu kan jag inte bestämma mig för vilken bok jag ska ta härnäst. Väljer mellan ”Låt den rätte komma in” av John Ajvide Lindqvist, ”Hypnotisören” av Lars Kepler och ”Radhusdisco” av Morgan Larsson.

Lånar du böcker på bibliotek?
Ohja, hyser en djup kärlek för bibliotek.

Hur många timmar kan du sträckläsa?
Tjugofyra? Nej, men jag kan lätt ligga en hel dag. Glömmer bort mina behov om en bok är riktigt fängslande.

Om du har ett bokmärke, hur ser det ut?
Det är lite olika det där. Ofta försöker jag bara minnas sidnummer. Annars bli det någon pappersbit som ligger nära till hands för tillfället.

Om en artist släppte en bok, vem skulle det vara för att du direkt skulle läsa den?
Artist som i musiker? Eller skådespelare också? Jag tror att Laleh skulle skriva något fint, likaså Rufus Wainwright. Sedan skulle det vara mycket intressant att läsa något av Johnny Depp.


Händer det att du gråter när du läser?

I stort sett varje bok jag läser gråter jag av.

Pocket eller inbunden?
Inbunden att äga och vårda ömt.

Var läser du helst?
I min säng.

Vem skulle skriva boken om ditt liv och vem skulle sedan läsa in den på ljudbok?
Jag skulle vilja att Haruki Murakami skrev boken om mitt liv, eller Chuck Palahniuk, eller varför inte Bob Hansson? Läsa in den på ljudbok skulle Christer Lundberg göra, för att han har världens skönaste röst att lyssna på.

Om julietjuliet

Du är glad!
Det här inlägget postades i Mes Favoris. Bokmärk permalänken.

Kommentera

