Back to the eighties.

Rastlösrastlösrastlös. Vill bara komma iväg till Bergen nu.

Ledig imorgon. Ska bege mig till biblioteket och skriva ut min e-ticket. Sedan lär det väl bli String, om jag känner mig själv rätt. Och det gör jag ju. Oftast.

Har tittat på 80-talsvideos i afton. Så sjukt kul. Låt mig presentera tre underbara exempel:


Om julietjuliet

Du är glad!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Back to the eighties.

  1. kragom skriver:

    Skojar du? Lyssnar du på Mylene Farmer, eller var det en tillfällighet?
    Vet du att det finns en fortsättning på libertine-videon, den påkostade ”Pourvu qu’elles soient douces” (http://www.youtube.com/watch#!v=CNWY2nxLve4&feature=related), måste du också se.
    Början på Libertine är för övrigt en av de skönaste inledningarna på en video jag vet. Tidig morgon, spänd tystnad, en korp skriker, de förvånansvärt nöjda ansiktena hos duellanterna…

    Själv är jag insnöad på Mylene sedan länge och åker på en obligatorisk resa till Paris varje gång hon drar ut på turne.
    Dagens Mylene är ganska annorlunda men alktid lika bra, se tex videon Degeneration (http://vimeo.com/1325223?pg=embed&sec=1325223) eller lyssna på den glädjesprudlande Dans L’air. Och mellan de första skivan (med Libertine) och senaste med nyss nämnda två finns det mycket…

    Avslutar med en oerhört märklig men bra 80-talare:

    Jag vill vara sångaren, vilket performance! :D

    • julietjuliet skriver:

      Det var en ren tillfällighet.
      Jag skulle titta lite på Vanessa Paradis’ ”Joe le Taxi” och så knappade jag vidare på youtube. Så kom jag att tänka på att Kate Ryans version av ”Ella, ella l’a” är så himla konstig. Kanske inte själva låten, men videon, eftersom originalet av France Gall är en hyllning till Ella Fitzgerald, och där står Ryan [eller hundra miljoner Ryan] i ett flygplan och inget har någonting med Fitzgerald att göra och jag tänker alltid att Kate Ryan är en fjortis som aldrig kommer att växa upp. Och i och med att jag tänkte på det så tänkte jag på ”Libertine” och den otroligt höga fjortisfrekvensen i även den videon. Och så vips hamnade jag på originalvideon och kan inte annat än älska den.
      Jo, jag såg ”Appelle mon numéro”. Helt plötsligt kändes även Farmer fjortis. Haha. Men det är å andra sidan den enda nutida videon med henne jag har sett och den kanske inte är bästa exemplet?

      Men…den ständiga frågan hos mig; Vem är du?

      • julietjuliet skriver:

        Såg sista videon du skickade. Det roliga med 80-talsvideos är att det liksom inte finns någon logik. Det finns egentligen ingen anledning till det som händer i videon och det finns ingen egentlig handling. Det är något slags ihopkok, man har bara satt in en massa märkliga saker i en video som inte har något med något eller med varandra att göra. Jag älskar det! Hahah.

  2. kragom skriver:

    Ingen logik! Det blir ju sans logique! Haha!
    80-tal, Mylene Farmer. (sorry, kunde inte låta bli):

    Tack även för de elaka orden om Kate. Hon suger. Appelle… synd att du skulle se den, är en av de svagare från skivan tycker jag, lite väl sockersöt. Jag gillar Sextonique och Dans l’air. Point de Suture samt Degeneration e också bra. Tydligen har on haft 5 listettor med denna skiva och är den franska artist med flest ettor ngnsin (i Frankrike).

    Och, jag måste även lägga in en fantastisk one-hit-onder från tidigare nämnda dekad. King of Rock ‘n’ Roll med Prefab Sprout, kan ett gruppnamn, en sång och en video bli mer härligt ologisk??? :D

    (ok, bry dig inte om ifall du struntar i videorna, jag går lite på automatik här).

    Men vem är jag? Ja, om ngn på FB kommenterar på din sida, och dessutom kommer från Kragom samt Gillar Mylene Farmer, då är det troligen jag! ;)

    • julietjuliet skriver:

      Mylène har ju någon skruv lös alltså. Men det är underhållande!

      Jag såg Degeneration. Också en hysterisk video. Jag undrar var hon eller den som producerar får allt ifrån? Hahah.

      Prefab Sprout, hahah, jag dör! De är helt underbara! Hahaha. Åh. Sådana där videos borde det finnas fler av…det kanske det gör? Haha.
      Men Safety Dance slår nog allt, den är helt fantastiskt underbar. Haha.

      Fråm Kragom? Så det är alltså en liten ort i Svedala… Jag trodde att det var något sorts smeknamn. Vem kom på att grunda och döda en by/ett samhälle/en stad till Kragom?
      Men då vet jag. Lär hålla utkik. Betyder detta att vi har gemensamma vänner och att du därav kan se min profil?

      Haha, neeej, nu gjorde jag efterforskningar på facebook. Det är Peter Willhelmson i fårakläder! Där fick jag dig allt.

  3. Kragom skriver:

    Busted!

  4. Kragom skriver:

    Mylene är sjuk i huvudet och jag gillar det. Hon bårjar grina under konserterna och dylikt och har vansinningt påkostade scenshower. Helt klart Frankrikes version av Michael Jackson.
    Hon askriver alla låtarna tillsammans med Laurent Boutonnant, den filmmakaren som upptäckte henne i början på 80-talet. Hon har även skrivit alla låtarna till det franska tonårsfenomenet Alizee, samt gjort en barnhit till sin niece, och den e riktigt bra! Tycker jag :P

    Kragom har funnits långt innan hålor som Tokholm ens var påtänkta! Utanför mitt föräldrahem står det tom en vikingagrav! ;)

    Funderade på att föreslå en video i Safety-dance-klass, men du har rätt, det är närmast omöjligt! Det får bli en annan video med en (samma?) dvärg istället, för 80-talet var ju tiden då ungdomarna delade upp sig i två läger: Synthare mot hååååååååårdrockare!

  5. Kragom skriver:

    Och för att knyta ihop säcken med Ella och Mylene via Alizee:

    Chanslös mot Gall, men gud så näpen! =)

  6. Kragom skriver:

    Äh, så skall länken vara:

    Fast hion gör Madonna bättre:

    Oj, och bara för att jag inte kan låta bli…
    http://tiny.cc/6r7l0

    Gonatt! ;)

    • julietjuliet skriver:

      Alizee är så söt! Jag har alltid älskat ”J’en ai Marre”, jättebra låt ju!

      Och Creepie-videon var ju det sötaste! Åååh. Gulligull.

      Kul att dvärgen är ”high” in High School. Hahahah.

Kommentera

