Självhat inte självironi.

Jag vill försöka handskas med mitt självhat. Jag har så ofta grövsta ångesten för att jag tycker att jag inte duger något till. Jag är för tjock, för ful, för obegåvad, för självisk, för tråkig, för ointressant, för opopulär, för äcklig, för medelmåttig. Allt det där får mig att hata mig själv så in i den minsta grad. Det gör ingen lyckligare. Okej, om det finns någon där ute som verkligen hatar mig skulle väl den personen bli lycklig över att höra eller veta det, men bortsett från det är det bara totalt onödigt för allas hjärnor.
Jag som har det så bra. Jag som är så lycklig. Jag som har allt jag kan tänka mig.
Det är väl inget som fattas i mitt liv som jag skulle behövt?
Det är just i det där sista ordet det ligger; behöva. Behöver jag vara smalare? Behöver jag det? Behöver jag vara duktigare? Behöver jag vara mer intressant?
Jag kanske behöver vara mer duktig, men det går att lösa. Det är dessutom inte så svårt att lösa. Det är bara att öva. Till slut når jag dit.
Så jag ska försöka att inte hata mig själv.
Kanske bestämmer jag det här just nu bara för att jag har en bra period. Det kommer att vara sjukt svårt att inte lägga allt på sig själv, förmodligen kommer jag att göra det ändå. Men kanske tänker jag efter efteråt. Något ska jag göra för att jag ska vara nöjd med mig. Jag ska lyckas tycka om mig. Någon gång i livet är jag där. Det tar tid. Det tar bergochdalbanor, uppochner, nerochupp. Men jag ska försöka.

Om julietjuliet

Du är glad!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Självhat inte självironi.

  1. Niklas skriver:

    Jag blir glad! Du är glad!

Kommentera

