Bland dårar och fascinationer.

Såg precis Capote. Tack så mycket, Ida.

Förstår precis den där fascinationen och kärleken till något man absolut inte borde känna så för.
Hur många gånger har jag inte kommit på mig själv med att sitta och heja på ”de onda” i diverse olika filmer, eller att ”den, ack, så godhjärtade och vackra huvudpersonen” ska förlora och dö. Varför?

Är det för att man blir helt tagen av något som är så långt bort från en själv? Som i filmen, Truman känner sig dragen till en man som mördat en hel familj. Jag skulle aldrig någonsin kunna skjuta ihjäl en människa, eller ett djur heller för den delen. Och ändå, så kände jag exakt samma värme och längtan efter mr. Perry Smith [mördaren.] som Truman. I och för sig är inte den här filmen den bästa att jämföra med, eftersom den är gjord för att vi ska förstå Truman Capote.
Det är ändå ofta så, att jag sitter där och hejar på den onda/onde.
Är det för att jag önskar andra olycka?
Är det skadeglädje?

Eller så är det helt enkelt en fascination för något man själv aldrig skulle klara av. Man undrar hur den onde tänker. Hur gick det till och varför?

I’ll leave it at that. Nu ska jag sova, för att sedan gå till skolan, bildanalys-lektion på konstmuséet, saknad av Niklas hela dagen, som roar sig kungligt i min hemstad.
Godnatt.

Om julietjuliet

Du är glad!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bland dårar och fascinationer.

  1. Ida skriver:

    så lite min kära.

  2. julietjuliet skriver:

    Nu är det bara The Departed jag ska se också, sedan kan jag återlämna utan besvär =D. Har ju sett Saturday Night Fever redan, skulle bara visa Niklas lite 70-talsdisco, så himla mysigt är det! =D.

  3. fillepille skriver:

    du måste se ”in bruges”… helt galen. och bra. och ganska ologisk. men man gillar det fett.

    förresten. jag blir så glad när du blir glad.. som med nallebudet till exempel! visste inte att han fick ett världsomnämnande i din blogg förens nu. och du är skitduktig med hundra gånger mer disciplin än mig (jag börjar med allting en timma innan 24.00 samma dag som det ska vara inne… typ).

    och hoppas du mår bra. och att du är glad och framförallt nöjd med dig själv. för jag är jättenöjd med dig :D) <—– dubbelhakagubbe (eller nöjd fetto).

    ps. nu skrev jag lite notiser och sådant angående flera olika inlägg som jag läste i din blogg innan. ds.

    pÖZzZ SOETNOES!

Kommentera

